onsdag 16 februari 2011

Dagens sista...

Sist på dagens agenda är detta inlägg och sedan väntar sängen.

En kort rapport om gångna missöden och happenings. Inte så många missöden faktiskt, men iallafall.

Polly har hunnit vara i vagn 2 gånger till och det har gått galant. Senast idag så var vi ute på en lite längre tur. Vi vandrade bort till närmsta storbonde och lånade hans gårdsplan och övade lite volter. Första gången vagnen tog emot mage och rumpa så blev Polly jätterädd, men efter det så har det inte varit några bekymmer. För säkerhets skull så tänkte tränaren (dvs jag) att vi lika gärna kunde dra saken till det extrema så det gjorde vi. Bonden kom t o m ut och beundrade hästen och pratade en stund. Polly snurrade snällt i volter åt båda hållen och vi gick i några 8-or också för att krångla lite mer. Sedan gick vi hem och klappade om kusen. Hon verkade tycka att det var rätt okej att komma ut på tur, men hon var inte så glad åt att behöva stå still och prata med bonden, men det var nog bara nyttigt för henne. Passivitetsträning för häst.

Jag borde verkligen börja packa för snart är det dags, men nä... Jag kommer inte igång. Får nog boka upp söndag till det så att jag iallafall kommer igång. Kan ju börja putsa lite fönster också när jag ändå är igång. Håller på som bäst att elda upp all ved jag har kvar. Det finns ju ingen mening med att den ligger kvar i vedboden och skräpar och jag har ju ändå betalt dyra pengar för den. Nej lika bra att värma huset så länge, efter flytten behöver jag ju inte oroa mig mer för sånt och det ska bli jäkligt skönt som omväxling.

Den 9e mars ska jag tydligen på någon märklig utbildning med jobbet. Det ska visst handla om kundbemötande. Vadå? Jag som tycker jag har ett utmärkt kundbemötande. Om man föreställer sig att alla kunder tappar hjärnan och blir utvecklingsstörda i samma stund som de kliver in i en affär så kan man hantera dom utifrån det. Låter det knäppt eller elakt? Då har du uppenbarligen aldrig jobbat i affär eller kundtjänst! Dom kanske lär ut lite nya grejer på denna utbildning, man kan ju alltid hoppas.
Till exempel så efterlyser jag ett par basic självförsvarsgrepp att användas på dessa kunder som tror att "kunden ALLTID ALLTID ALLTID har rätt".
Jag skulle även vilja få en enklare vapenlicens för t.ex. handgranater till dom tillfällena när folk under 25 suckar och stönar för man ber att få se legitimation vid tobaksköp. Om de även argumenterar och kallar oss hederliga arbetare dumma i huvudet och annat (det har faktiskt hänt, tro det eller ej!) så tycker jag det vore på sin plats med en flaska tårgas också. Jag tror på att sätta hårt mot hårt. Negativ förstärkning vid inlärning funkar alldeles utmärkt på folk i allmänhet! Kallar du mig idiot för att jag försöker sköta mitt jobb så får du pepparspray tillbaka.
En annan grej de borde ta upp på denna utbildning är det här med kunders icke befintliga läsförmåga.
Jag stod senast idag i kön på en affär och damen framför kunde inte flytta sitt feta arsel ur vägen när köpet var klart utan stod demonstrativt kvar och läste igenom sitt kvitto. Redan där insåg jag att tanten skulle ställa till bekymmer. Och jo visst, mycket riktigt så påpekade hon gnälligt att äpplena hon köpt hade fel pris, för på skylten stod det nämligen 17:90 (or whatever), men hon fick betala flera kronor mer. Stackars henne, det hade hon säkert inte råd med, sabla analfabet! Tjejen i kassan upplös henne vänligt om att det var de GRÖNA äpplena som kostade 17-blahablaha, inte de röda som den gamla gamen köpt. Min första tanke var "Men kärring, är du idiot på riktigt eller låtsas du bara?? Kan du inte läsa på skyltarna?!? Färgblind?!? Kanske är dags att lämna in körkortet också eller??". Tanten slet tjurigt åt sig sina röda äpplen och struttade därifrån. Men åååååh, jag blir galen på folk! Läs skyltarna, läs skyltarna 2 gånger! Står det "Kokoskakor 10 kr!" så är det, hör och häpna, kokoskakorna som kostar 10 spänn och INTE chokladbiskvierna i korgen bredvid! Jag måste verkligen byta jobb innan jag stryper någon dum kund...
Jag försöker verkligen mitt bästa att inte vara dryg eller taskig tillbaka, men ibland är det helt omöjligt! Vad sägs om kunden som kom in med kött och härjade bra länge om att det var dålig när det skulle tillagas och att hela familjen minsann kunde blivit sjuk etc. Han krävde pengarna tillbaka, bara det att han handlat köttet på en annan affär. Jag ger mer än gärna pengarna tillbaka men då ska varan komma från vår butik. Idiot.
Nog om det för nu är det dags att sova. Skönt att lätta sitt hjärta och få spy ur sig lite.

Ett glas vatten och sen sova ja. Godnatt!

3 kommentarer:

  1. Jag kan hjälpa dig att packa. eller bara hålla dig sällskap och störa dig lite =) Ta med piska o sätta fart kanske.

    Haha, jag tycker ni borde få vara otrevliga tillbaka om kunderna är dryga. Annars borde ni få "ta skit tillägg". Det bästa brukar vara att le så stort man kan och vara äckligt trevlig tillbaka. O apropå de under 25 så kan du ju upplysa om att när de närmar sig 30 kommer de dansa av glädje om de får visa leg. Så det så.

    SvaraRadera
  2. Underbart, jo det kan vara så med kunder, ja nu är väl längtan STOOOOR att få komma till ett varmare ställe? nja, inte det stället, dit skall vi så småningom, sätt igång och packa, Tyra hjälper dig säkert, skall du putsa fönster så slå lite T-sprit i vattnet nu när det är kallt.

    SvaraRadera
  3. Handgranatslicens får du på kursen kanske, pepparsprej kommer att ingå i lönen, jag vill ha FLYTTKORT.

    SvaraRadera