lördag 22 november 2014

Nu är det klippt!

Förvånade mig själv igår med en ridtur på Linus. Har inte suttit i sadeln sedan sista dressyrträningen för 2,5 vecka sedan, men igår fick jag plötsligt ett återfall och kravlade mig upp och tog en tur. 
Linus var pigg och glad som alltid, han verkar faktiskt uppskatta att få komma ut på äventyr. Jag fattar inte riktigt att jag har tappat sugen, för när jag väl är på plats i sadeln så är det jäkligt trevligt och Linus är väldigt rolig att rida. 
Hursom... Vi travade lite försiktigt (fast vissa av oss ville gasa på rejält och det var INTE jag!) ett par gånger, men min jäkla förkylning (som hängt med i snart 3 veckor) gör att jag blir andfådd och orkeslös av ingenting, men det verkar dock som att den är på väg att släppa sitt järngrepp om mig. Äntligen.

Stackars lurviga Linus var lite svettig när vi kom tillbaka, så jag bestämde mig för att dra av honom pälsen. Dividerade med mig själv fram och tillbaka en stund, men kom fram till att det är lika bra att ta det nu innan det blir 2,5 meter snö och -30 c. 
Jag chansade på att han skulle vara snäll, han finner sig ju i att jag rakar stubben i nacken på honom med maskin och det är ju inte alla hästar som tycker att det är okej med en brummande maskin precis vid öronen.
Så lite bomull i lurarna på hästen och sen körde vi! Han var lite skeptiskt till att börja med, men det var nog rätt skönt för han stod och tryckte sig mot maskinen när jag klippte halsen. 
Däremot visade det sig att han var väldigt kittlig i armhålorna, under magen, i ljumskarna och långt ner på låren. Så han ser ut därefter på dom ställena (jag argumenterar inte med en häst som sparkar efter mig när jag skapar obehag för den, jag får se till att jobba fort och hålla mig undan helt enkelt), men slutresultatet blev rätt okej så jag klagar inte.

Efter ridturen - tog en halv evighet att få honom att stå still för kameran, han ville hellre gå in i stallet (och ridtäcket var enbart för att han inte skulle bli blöt om det kom regn, päls för värmen skull hade han ju redan så det räckte och blev över).


Nyfrisserad hamster. Jag var snäll och sparade huvud, ben och en plätt på ryggen. Lustigt att han ändrade färg, fast han är ju konstantskimmel dvs en färgväxlare, men jag hade inte räknat med så mycket förändring.


Och äntligen fick jag användning för pyjamasen jag köpte åt honom för ett tag sedan. Linus var inte lika imponerad dock. Det är tacksamt med djur.

1 kommentar: