onsdag 22 oktober 2014

London del 2 av del 2 - God save the queen

 Så efter att vi stoppat i oss lite lunch så bar det av i tunnelbanan (igen) mot Buckingham Palace med omnejd. Vi strosade genom en gigantisk park (alltså, det finns hur mycket jäkla parker som helst i London och jag gillar det!) där man hade anammat konceptet med att hyra ut solstolar (Green Park om någon undrar). Jag är nog en riktig hillbillyturist, men jag tyckte verkligen att det var skitmärkligt att ramla ut i en park och se ett par hundra solstolar stå uppställda och sedan inse att man kunde HYRA dom. Exotiskt. Det är inget jag ser varje dag hemma på landet direkt.

 Ja här bor hon då, den charmanta engelska drottningen. Skaplig kåk, om än något opersonlig kan jag tycka.


Nu får hon igen för alla osnygga bilder på mig som hon publicerat på sin blogg! Buckingham i bakgrunden.

Ja så här ser det då ut när inte Evelina dyker in i bild. ;)
En jädra massa turister svärmar över hela stället, precis som det ska vara. Innanför grindarna står tungt beväpnade vakter.


När vi glott klart på Buckingham Palace (utan att få se drottningen) så valde vi att fotvandra med riktning mot Westminster. En bra grej med London är att allting ligger på gångavstånd om man inte är rädd för att röra på sig. Om man håller lite tempo så kanske det tar 10-15 minuter på sin höjd från Buckingham till Westminster, med våran takt tog det minst det dubbla och lite till. 
Såna här fina ingjutningar till prinsessan Dianas minne hittar man i anslutning till Hyde Park, Green Park, St James's Park och Kensington Gardens och dom leder en runt på en ca 11 km lång promenad om man nu känner för att följa dom.


 Väldigt artistiskt av mig - svartvitt och allt. Taget i St James's Park, på väg i östlig riktning. Ingen aning om vad det är vi ser i bakgrunden, men en rätt okej gissning är Old Admirality Buildings, som, om jag har förstått saken rätt, är någon form av regeringsbyggnader.

 
Kul typ som bodde i St James's Park. Jag gillar när lokalbefolkningen ställer upp på bild.


Som en riktigt turist... London Eye i bakgrunden.
 
 
Det fullkomligen KRYLLADE av monument över andra världskriget och dylikt! Man hittar dom verkligen över hela London!


Som sagt...

Det var det roliga. En till dag som fördrevs i denna fantastiska stad. Jag gillade verkligen London sjukt mycket! Väldigt rolig stad och det finns massor, massor, massor att se och göra! 
I nästa Londonepisod så tror jag bestämt att vi vandrade runt hela Hyde Park och såg Kensington Gardens och Kensington Palace innan vi landade på Trafalgar Square där vi besökte National Portraits Gallery och spanade in asgamla målningar. Stay tuned liksom.

1 kommentar:

  1. Ja det vill vi se mer av, lokalbefolkningen i parken var bekant.

    SvaraRadera