torsdag 2 oktober 2014

Duktig kamelbulle!

Alltså... Jag är så stolt att jag nästan spricker!! Helt galet stolt och nöjd är jag med den ena hästen!
Ni får gissa vilken, med följande ledtrådar;
-Den är stor och brun.
-Den har aldrig bråttom.
-Det finns inget i hela världen som skrämmer den förutom rullskideåkare.

Jag hoppas att alla har gissat på Polly, för det är henne detta korta inlägg kommer att handla om.
För dryga två veckor sedan (eller när det nu var) så gjorde hon premiär med sadel och ryttare. Slängde på henne Linus hoppsadel som satt ganska bra, den är något för stor även för den Stora Bruna Tjocka Hästen, men med padd till så funkade det.
Sen fick hon, till sitt stora missnöje, springa lite på volt i longerlina innan Evelina fick dra på sig hjälmen och hänga och klänga och ta sig en ridtur (för jag är en sån himla fegis och vågade inte, men nästa gång så kanske...). Pedagogisk som jag var så hade jag satt fast ett par tyglar i grimman (för vem orkar vara seriös och ha träns liksom, haha) så att piloten skulle ha iallafall något att hålla sig i om hästen fick spel - vilket inte hände, men OM det hade hänt så...

Polly tog det hela med ro. Finns det något som upprör den hästen? Hon tyckte mest det var veckans tråkigaste happening och lallade snällt runt med Evelina på ryggen och mig i änden på longerlinan ifall att. Hon stannade snällt när hon ombads och satte igång i sakta lunk när hon ombads. Hon till och med tog skänklarna på ett bra sätt med lite uppmuntrande smackningar.

Kanske världens mest uttråkade häst. Zzzz....

Men jag är så vansinnigt nöjd över att hon tog det hela så bra. Hon hade ju lika gärna kunnat få spader och kört cirkuskonster. Inte så troligt (det är ju Polly vi snackar om nu), men man vet ju aldrig. Å andra sidan är travhästar ganska tacksamma att rida in, dom är ju redan vana vid sele och huvudlag, kan alla basic kommandon (start, stopp, höger, vänster och ev backa) och är mycket hanterade. Det brukar inte vara några större problem att dra på en sadel och kasta upp en ryttare. Jag är nog väldigt partisk, men jag tycker att varmblodstravarna är väldigt intelligenta och lättsamma att ha och göra med så länge de får vettig sysselsättning. (Och det finns en anledning till att jag skrev varmblodstravare och med flit exkluderade kallbloden, haha. Dom har inte riktigt satt sig lika djupt i hjärtat på mig, väldigt intelligenta djur det med, men jag upplever att de har mycket mer i huvudet än sina varma kusiner och är "svårare". Lite som Tyra faktiskt - energiska, går lätt upp i stress och slår på turbon i tid och otid.)

Så nu har Polly påbörjat sin dressyrhästsutbildning typ. Eller vad hon nu ska bli när hon blir stor. (Förhoppningsvis inte större, hon är stor så det räcker!)

2 kommentarer:

  1. Stackars Evelina som får vara testpilot, fast det verkar ju gå bra..

    SvaraRadera
  2. Stackars och stackars, jag tycker ju bara att det är roligt :D i morgon är det på't igen :D

    SvaraRadera