fredag 24 oktober 2014

Öga för öga

Stackars Tyra, hon går runt och kisar (när hon inte blundar) och ser ut som en gammal tant som behöver glasögon. Veterinärerna (för dom var två, det började med en, sen kom en till och kollade för säkerhets skull) hittade inget konstigt. Tyras ögon (båda två) är irriterade och röda (där det borde vara vitt) och tredje ögonlocket är framme. Veterinärerna lyste i båda ögonen flera gånger för att vara säkra, mätte trycket i ögonen, kollade tårflödet osv... Men dom hittade ingenting onormalt! Helt mystiskt. Dom var lite inne på att hunden kanske har slagit i ansiktet någonstans och lyckats göra ögonen irriterade, i övrigt var dom lika fundersamma som mig.

Men vi fick iallafall ett recept på Metacam (igen, det har vi ju redan ätit en gång i år... eller ja Tyra iallafall, jag smakade aldrig) och ögondroppar (det kommer bli asballt att försöka droppa EN droppe i vardera öga två gånger om dagen på en hund som antagligen kommer utveckla nya hastigheter och styrkor för att slippa ifrån detta spektakel) och så ska vi tillbaka på tisdag strax efter lunch och kolla igen så det inte har blivit något mer knas. Men förhoppningsvis har det blivit bättre, men veterinärerna ville iallafall ha en ganska omgående kontroll på apans ögon just för att ögon är ganska känsligt.

Jag tröstar mig med att det inte blev så dyrt idag (ca 1200:- totalt med veterinärbesök och mediciner) och att jag är en ganska duktig djurägare som far till veterinären så fort jag misstänker att det är nåt knas (fast Tyra har utvecklat en fobi och blir stel som en pinne och stressfiser så fort vi kommer in på en djurklinik). Det kan ju bli rätt rejält dyrt om man väntar för länge och ibland kanske det inte ens går att göra något om man väntat för länge. Mardröm!

Nu ska jag väl snart byta om till något mer passande och ta en tripp hem till mormor och käka lite mat med resten av släkten. No offense till släkten, men just ikväll hade jag hellre varit ensam hemma i soffan. Jag är så sjukt trött och känner inte riktigt för att svara på frågor om mitt liv och mina djur och Hasan (i måndags firade vi fyraårig bröllopsdag, hurra för oss!) och allt sånt. Öronproppar och osynlighetsdroppar till mig kanske? Kom helt osökt att tänka på mina hästar också, det har uttryckts en önskan om att få komma och rida. Undrar om de vill ta en tur på den som inte är inriden eller på den som för dagen är närapå folkilsken? (Ja den sistnämnda är Linus, han har plötsligt blivit sjukt missnöjd med allt. Less på livet? Pälsfällning/sättning? Uttråkad? Eller hatar han också det är jäkla skitvädret? Hur som, jag känner mig rätt trygg när jag går in i hagen till honom och Polly, men igår visade han rumpan för Evelina och försökte mota med henne och han blir jättegrinig på mig också om jag tar på honom eller rättar till täcket eller så, men bara i hagen, inte inne. Dr Jekyll och Mr Hyde-syndrom anyone?)



2 kommentarer:

  1. Ja man får verkligen hoppas att det går bra för Tyra, Linus blir bättre när vädret blir bättre ( tror jag )

    SvaraRadera
  2. Sån där var ju Ida också vid pälsfällning/sättning.Man fick ju inte röra hästakraken o så var hon skittjurig på hösten o vintern när det var dåligt väder!Kanske samma störning på Linus? ;)

    SvaraRadera