torsdag 10 april 2014

Mmm...paj.

Jag fick plötsligt värsta cravingen för paj. Äppelpaj specifikt, men några sådana hade jag inte hemma så då fick det bli blandade frysta bär. Färska frukter och bär i all ära, men hur ofta har man färska ingredienser hemma när man plötsligt blir sugen på paj? Jag har väldigt sällan ingredienser hemma när jag får ett infall. Mitt skafferi är fullt med grejer, men oftast är det fel grejer. Till exempel har jag ingredienser till en sockerkaka när jag vill ha cocosbollar (inte dom med fluff, utan dom vanliga hederliga choklad/n*gerbollarna), eller så har jag grejer till småkakor, men inte till chokladmousse som jag egentligen var sugen på. Ett klassiskt i-landsproblem!

Idag blev jag plötsligt sugen på paj och det är bara Hasans fel! Han drog några roliga filmcitat och ett av dom innehöll äppelpaj med cheddarost (någon som kan gissa filmen?). Jag blev så sjukt sugen på riktig paj, inte fuskad smulpaj (jo det ÄR fusk att göra smulpaj!), utan sån där paj man ser att folk äter på fik i amerikanska filmer! Men dels så har jag ingen liten smidig pajform, bara stora formar till många människor, och dels så kände jag inte för att förgrädda pajskal och krångla. Jag ska nog göra det med någon dag, men det får bli en dag med planerad pajätning.

Så idag fick det bli bär i en liten fyrkantig form med knäckigt täcke. Mumma! Vaniljsås och en kopp starkt te till det så är kvällen gjord.

Jag funderar på att införa mer bakning i bloggen, men är det för pretentiöst att skriva långa haranger om vad jag pysslar med i köket och smälla upp recept på det? Jag är den första att erkänna att min köks/bakningstid hemma har decimerats rätt rejält sedan jag påbörjade utbildningen, så det lär knappast dyka upp fyra recept om dagen med tillhörande käcka bilder. Detta beror inte på att bakningen står mig upp i halsen, utan för att allt är så mycket krångligare hemma. Det är svårt att få tag på de där fantastiska ingredienserna som privatperson och man har inte samma förutsättningar att lyckas med t.ex. ett riktigt gott surdegsbröd (hejsan stenugn!) och det är dyrt med redskap som underlättar. Plus att mitt kök är jäkligt trångt och eländigt, det är liksom inte lika roligt då. Jag ska fundera på detta och är det någon som har lite input så är det bara att go bananas i kommentarsfältet!

Men nu blir det några tuggor paj (om den är ätbar) och sedan väntar sängen och boken (my gosh, jag vet inte om jag ska avsky eller tycka synd om blodsugarna, för jag är fortfarande kvar i samma bok) innan det är dags att ta sig an nya utmaningar på praktik imorgon.

2 kommentarer:

  1. Jaha, lite godis till kvällen, ja det är inte fel..

    SvaraRadera
  2. JOOOO jag vill ha smaskiga recept!!!!! :)

    SvaraRadera