torsdag 15 maj 2014

Gottigotti

Jomen jag överlevde dagen och fick inga utbrott eller andra humörsvängningar.


Mina kondisbitar blev inte så imponerande i utseendet, men dom smakade desto bättre. Jag gjorde helt enkelt små browniebåtar med hackade, rostade hasselnötter i. Dessa små mumsiga bitar toppade jag med en passionsfrukttryffel och några passionsfruktkärnor. Om nom noms!


Sen drog jag ihop en hallonmoussetårta med två kladdkakebottnar i. Uppepå gjorde jag en passionsfruktspegel, men tyvärr hann jag inte helt klart. Moussetårtan ville ha lite mer tid i frysen innan dekorering och vår fantastiska lärare drog ner på tiden idag med två timmar. Detta för att hinna prata betyg med alla. Tårtan ska dock få sin finishing touch på måndag och då ska jag försöka komma ihåg att ta bilder.


Jag ville göra en passionsfruktmousse, men den purén tog slut tyvärr. Tur att hallonpuré är minst lika gott och blir minst lika bra när man gör mousse.
Någon gång när jag blir mer seriös så kanske jag till och med gör en steg-för-steg bildserie av hur jag gör moussetårtor. Och andra tårtor för all del. Om jag orkar. Och om intresse finns. Någonting för framtiden kanske.

Dagen avslutades med en tur på världens bästa Lus. Vi tuffade runt i skogen och klättrade lite. Fast mest så åt vi massa blandade grenar och löv. Gran måste vara jäkligt gott alltså, jag har inte provat själv, men Linus är ju väldigt entusiastisk när det gäller granätning. Imorgon blir det ytterligare en tur på Luslund och sen får vi se om orken räcker till att dra på ett par framskor på stackars ömfotade Polly, vi har nämligen inga lektioner imorgon.

Tyra har bäddat ner sig redan så det är lika bra att jag också gör det.


1 kommentar:

  1. Ja det ordnar sig nog med det hela, snart är du bagare.

    SvaraRadera