onsdag 14 maj 2014

The (wo)man with the plan

Förra veckans praktiska prov blev inställt för min del. Jag vaknade och kände mig helt vissen och usel och eländig.
Men eftersom det sätts slutbetyg efter hur provet genomförts så valde jag att ta den berömda tjuren vid hornen igår. Egentligen hade vi studiedag igår, men jag bokade in mig ihop med en annan klass för det beryktade slutprovet.

Så... Under 4,5 timme skulle jag göra:

-En matbrödsdeg med vikt på 2350 gram och av denna framställa 3 st limpor på vardera 550 gram samt 10 frallor

-En vetebrödsdeg av 2 kg vetemjöl och av denna framställa 2 fyllda klippta kransar, 2 släta flätade kransar alla på vardera 350 gram, samt 2 sorters bullar med en vikt på 50 gram

-En tårta med ros/rosor samt mitt namn i pikering

-20 st valfria kondisbitar

-2 st marsipanfigurer på vardera 80 gram

Ja det började bra, fick ihop båda degarna och gjorde allt bröd. Och sen sket det sig totalt. Mina kondisbitar skulle dekoreras med en passionsfrukttryffel, men den ville först inte tjockna till spritsbar konsistens och sen typ skar den sig eller något. Den blev alldeles sträv och grynig. Skit samma, tänkte jag, inget att hänga upp sig på utan lika bra att gå vidare med tårtan.

Jag hade en vision om att ha limegrädde och vaniljkräm som fyllning och sen lägga på vit marsipan och klä den med en vit chokladtryffel, meeeeen det blir aldrig som man tänkt sig. Tryffeln blev mystiskt gul, limegrädden skar sig i värmen (big mistake att försöka göra saker med grädde när ugnarna och jässkåpet står och flåsar för fullt och det är typ bastutemperatur i bageriet) och såg mest ut som en lustig keso. Uppepå detta så gick mitt anslag (tårtbotten) åt helvete. Den stod på min del av bakbordet för att tina (för jag hade bakat den i förväg och fryst in den) och någon var vänlig nog att lägga en plastpåse på den (syns den inte så finns den inte) och sen råkade det visst komma andra grejer uppepå så den blev mos. Jag försökte rädda den och ändå dela den, men det blev bara smulor och skit av den.

Så där någonstans bröt jag ihop och gav upp mitt prov med en låååååång ramsa svordomar. Shit happens (uppenbarligen).
Jag har fått en chans till imorgon att göra tårta och kondisbitar, tack gode gud för vår snälla och förstående lärare!

Nu har jag satt ihop recept till en helt annan tårtjävel och jag har även gjort en liten planering som jag skrivit ner på ett papper. På den står det i vilken ordning jag ska göra vad (med inlagda kafferaster när jag måste vänta på att saker ska stelna i frysen), jag kände att jag hade väldigt dålig planering igår så även om det hade rullat på utan missöden så hade jag inte klarat tiden. Nu var det ingen som klarade tiden, men jag kände att jag iallafall ville försöka och jag tycker inte att 4,5 timme är helt orimligt. Så imorgon ska jag vara fruktansvärt tidseffektiv om det går, det är inte lätt när man måste samsas om utrustning och utrymme.

Jag känner mig mentalt under isen och har gjort så ett tag. Igår insåg jag att jag inte fixar att ta motgångar speciellt bra och att jag är väldigt lättstressad, något som inte varit ett problem innan. Nästa vecka är sista veckan på utbildningen och jag kan förhoppningsvis titulera mig bagare/konditor nästa fredag. Känns skitkonstigt och lite skönt. Det ska bli jäkligt najs att få en normal lön att leva på igen, jag behöver betala ifatt lite räkningar.
Jag önskar dock att mitt liv hade varit lite mer okomplicerat under den här tiden, jag hade velat presterat bättre både i skolan och på praktikplatserna, men det har inte funnits så mycket ork till det utan det har blivit som det har blivit. Men aldrig att jag kommer ångra att jag gjorde detta!

Nu måste jag sova. Önska mig lycka till inför morgondagen och skicka positiv energi åt mitt håll! Går allt som jag har tänkt mig så blir det lite tårtbilder på bloggen och det är ju aldrig fel.

Ja dom var ju rätt goda iallafall


Kransjävlar. Släta till vänster och blåbär/vanilj till höger.


Blåbärvaniljbullar. Inte fick vi ha något socker på heller.


Välgräddade pojkar med mandel och kardemumma. Slarv av mig att bränna dom.

1 kommentar:

  1. Lycka till, jag håller tummarna, du blir säkert bagare.

    SvaraRadera