söndag 4 maj 2014

Ryttareliten - Stallet

Ja nu så har då turen på min lista över serier jag borde följa kommit till Ryttareliten. Jag är eventuellt sist i Sverige med att kolla in detta (jag har precis kollat klart årets säsong av Ponnyakuten, ett program som ger mig vansinniga känslosvallningar, vilken vuxen människa sitter liksom och grinar helt fånigt när en av småttingarna klarar sitt mål?), men NU SÅ!
Jag började kanske lite bakvänt, för jag har precis kollat de två första avsnitten av Ryttareliten - Stallet där man följer hästskötarna istället för ryttarna. Ur mitt perspektiv så är det mycket intressantare och som gammal tävlingshästskötare som kuskat runt så känner jag bara spontant att fy fan era stackars satar, haha.
 I yngre dagar så tyckte jag att livet var toppen när man fick slita 12 timmar om dagen för 4000:- i månaden. Man reste med tävlingshästarna och var glad om man fick sova 4 timmar innan det var dags att kliva ur sängen och börja om. Nu för tiden så tror jag att elitryttarna har nog med vett och pengar till att betala sina hästskötare riktiga löner (förhoppningsvis med helg- och kvällsOB, traktameneten etc), men slitet är detsamma. Så här några år senare så undrar jag hur farao jag tänkte, men samtidigt så är det erfarenheter jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Det som jag känner mest avsky emot är hur många, många hästskötare blir behandlade av sina arbetsgivare. Dom får slita ihjäl sig utan uppskattning och behandlas som någon jäkla förbrukningsvara.

Jag har gjort den resan redan och jag kommer aldrig någonsin igen jobba som hästskötare för någon annan än mig själv och skulle jag någon gång hamna i det läget där jag själv måste anställa hästskötare (ja det verkar ju troligt, haha) så ska de få 60 000:- i månadslön och 10 veckors semester varje år.

Nu ska jag ta tag i disken från igår, körde ju ett nedtonat grillparty med Evelina och Malin, och sedan ska jag och Tyra luncha med mamsen.
(Alltså, jag har läst ett gäng gamla blogginlägg och det verkar som att jag städar JÄMT, för jag avslutar varje inlägg med att jag ska röja lite eller dammsuga eller något lika tråkigt. Undrar om folk tror att jag har kliniskt rent hemma eftersom jag typ städar jämt? Måste lägga ner att avsluta alla inlägg med städning...)


1 kommentar:

  1. Jag kan ta jobb som din hästskötare, bra semester och bra lön, när kan jag börja??

    SvaraRadera