onsdag 1 januari 2014

Coola gubbar

Jamen som sagt, var ju musikaliskt galej nu på kvällen.
Det visade sig att det var konsert med en blåsorkester. I en kyrka. Alltså jag hänger upp mig på att sånt här trevligt måste hållas i en lokal med religiös anknytning. Jag har egentligen inte så mycket emot kyrkor ur ett arkitektonisk och historiskt perspektiv, men hela religionsgrejen gör mig sned.
Hur som helst, det var ganska trevlig. Jag tycker det är oerhört fascinerande och roligt att se hur musikerna sköter sina instrument och allra helst skulle jag inte alls vilja sitta i publiken, utan vara mitt i smeten av trumpeter, tromboner, klarinetter och tvärflöjter. Jag skulle vilja promenera runt och fråga om saxofon är ett svårt instrument att spela, hur hårt man måste blåsa i trumpeten och om bastuban är tung.
Meeeeen man får ju nöja sig med att sitta på publikplats och undra över dessa saker i sitt stilla sinne.

Orkestern drog av ett gäng gamla godingar som Amazing Grace och dylikt och vid ett tillfälle bytte några av dom instrument, drog på sig tomteluvor och brände av en svängig jullåt. Jag blir så löjligt glad när folk byter instrument!
"-Hey egentligen spelar jag saxofon, men nu satte dom mig vid pianot och vad gör man? Ah-one, ah-two, ah-onetwothree!"
Jag önskar jag kunde spela något roligt instrument som typ piano eller klarinett eller nåt, men på den tiden jag gick i skolan så var det bara töntar som gick och lärde sig spela något. Jag kommer ihåg en kille i min klass på mellanstadiet, han tog fiollektioner och var skitmobbad för det. Jag ger mig fanken på att han säkert lyckats bättre än någon annan i vår gamla klass! Ja det är ju sånt här man ångrar i efterhand.

Så förutom lite religiöst krimskrams mitt i (jag måste vara den enda i Sverige som inte kan Herrens Bön utantill...) och en jävla kollekt (fy fan era blodsugare, har ni inte krävt av oss tillräckligt genom århundradena?) så var det trevligt (jag tänkte marschera förbi kollekttanten, men mamma gav mig en tjuga och tvingade mig att lägga den i korgen, jag borde ha bett om 19:- i växel...). Jag var nog yngst i hela publiken också, tror medelåldern låg på runt 115 eller nåt.

Nu MÅSTE jag sova! Klockan ringer som vanligt 03:30 och det är praktik imorgon. Jag känner mig utbränd faktiskt.

1 kommentar:

  1. Ja du är en stjärna du, men när det gäller det religösa så är jag helt nollställd, så där får du nöja dig med en andra plats. Sov gott.

    SvaraRadera