torsdag 9 januari 2014

Nöjd nöjd nöjd

Nu äntlich har räserkusen en prima sadel! Idag efter praktiken så tog jag en liten tripp till vår vackra grannby Nora för att låna en sadel och eventuellt köpa den om den passade.

Så klart stod hela gänget vid nedre grinden och hängde så jag slapp vada ut i leran. Och sadeln satt helt okej. Det är en schysst märkessadel och den skulle säljas löjligt billigt och självklart blir man ju misstänksam när det verkar för bra, så jag tänkte att det var lika bra att låna med den och få känna och klämma på den ifred. Alternativet hade varit att ta med hästen och prova på plats, men dels har jag inte tillgång till transport (längre) och dels vill jag helst inte ha säljaren hängandes över axeln när man vrider och vänder på sadeln och försöker flexa bommen för att se om den är av etc.

Så under dessa premisser (hästarna nära grinden, passande sadel) kändes det nästan som läge för en trisslott!
Men jag var ju tvungen att provrida sadeln också. Så sagt och gjort, upp på hästen och ut på en kort tur och jäklar i min lilla låda om inte sadeluslingen var skön att sitta i också! Till och med i traven!
Trisslott anyone?

Det enda jag funderade över var om inte sadeln var något för stor för Linus. Men å andra sidan så är han en tunnis just nu och ska förhoppningsvis bredda sig lite och då kommer sadeln sitta finfint. Tills dess får vi ha en padd under.

Så efter 15-20 minuter i nyförvärvet så känner jag bara att jag är löjligt nöjd med den. Hallelujah! Jag trodde ett tag att det antingen skulle vara bekvämt för mig eller hästen och att jag inte skulle kunna få både och, men det verkar som att jag har fel tack och lov! Däremot glömde jag att ta en bild, men det kommer.

Nu blir det en kopp te och lite läsning.

1 kommentar:

  1. Lite glädje i det hela, slutet gott, allting gott, både du och hästen är nöjda.

    SvaraRadera