måndag 20 januari 2014

Sockerchock

Herregud vad trött jag är! Praktikperiod numero duo är avslutad och det är på både gott och ont faktiskt.
Det dåliga är att vi återgår till skolan. Det i sig är väl inte dåligt, men det är så genomdrygt att sitta och köra 10 mil enkel resa två gånger om dagen och speciellt i det här väglaget. Har jag sagt att jag hatar vintern? Men man hinner ju tänka och fundera över livet en hel del på vägen iallafall.
En annan dålig grej är att jag nu är ganska inkörd på min praktikplats så det kommer kännas jätteskumt att vara på ett annat ställe, med andra arbetsätt och rutiner. För jo vi har en låååång praktikperiod kvar innan vi är klara.
Det bra är att vi nu går vidare i vår utbildning och den här veckan kör vi bara konfektyr - hårda karameller, praliner, marsipanfigurer och sånt roligt.
Det känns även som att jag faktiskt inte kommer så mycket längre utbildningsmässigt på praktiken, utan behövde ett nytt ställe att utvecklas på. Inte för att det på något sätt varit dåligt, för det har det inte, men det är ett ganska litet ställe med ett ganska begränsat sortiment och nu känns det som been there, done that.
Det är även rätt najs att träffa klassen igen och höra om hur deras praktikperioder varit. Plus att vi har ganska roligt ihop.
Så idag har vi flamsat runt och skrattat en del och även fått en del gjort, hör och häpna.
Lite bilder på dagens tillverkning av hårda karameller, som faktiskt inte var speciellt svårt, men väldigt trevligt;
Först tar man lite tjusiga bilder på sig själv och sina klasskamrater - jag, Miriam och Johanna.
 
Emma tar det hela på  mycket stort allvar!
 
Lite smak och färg. I detta fall hallon och apelsin och två stänk citronsyra för att få lite sura karameller.
 
Sen tar vi fler bilder på klasskamraterna och vår vansinnigt varma karamellsmet.
 
Som sagt, vi har ganska roligt. :)
 
Min asvarma (162 C) godissmet som nu med silikonmattans hjälp ska arbetas till fina hårda karameller.
 
Tyvärr blev det inga bilder medans vi jobbade ihop smeten, men till slut är den kall nog att jobbas ut till en lång korv som klipps till karameller som stoppas i florsocer för att inte klibba ihop.
 
Slutresultatet. Det syns inte så bra men dom är vackert röda och så blev dom väldigt, väldigt goda om jag får säga det själv. Nu överväger jag allvarligt att köpa mig en silikonmatta och en digital kökstermometer så jag kan göra sånt här roligt hemma. :) 

1 kommentar:

  1. Ser mysko ut, men är säkert gott som fan, nu blev jag godis sugen..

    SvaraRadera