måndag 23 december 2013

Hårresande

Det här var mer än välbehövligt! Jag klipper mig alltför sällan och varje gång jag gör det så jublar håret, jag lovar!
Jag borde hålla det till en gång varannan månad, men det brukar snarare bli typ två gånger om året. Ungefär samtidigt som håret blir låååångt och tungt och tofsar och klämmor inte orkar hålla skiten på plats längre. Plus att topparna brukar vara galet slitna också.

Jag har kommit på ett jättefiffigt sätt att klippa mig själv på. Mitt hår är väldigt tjockt (och långt) och har en hel del självfall (det är så vågigt att jag blir sjösjuk - och humorn är lika låg som vanligt) och jag har det nästan alltid uppsatt i tofs eller fläta eller i en bigass hårklämma. Detta gör att det liksom inte syns om resultatet inte är jämnt till 110%.

Så hur gör jag då? Vad är hemligheten?
Jo, en riktigt bra och vass sax (jag har en billig frisörsax som är inköpt på typ Clas Ohlsson år artonhundrakallt), en bra hårborste, en hårsnodd och lite tålamod.

Jag börjar med att borsta igenom håret ordentligt, sedan böjer jag mig fram och borstar fram håret så det hänger mot golvet. Samla ihop kalufsen och sätt snodden strax ovanför stället där det är tänkt att saxen ska få göra sitt jobb. Här är det viktigt att man har ett jämnt drag i hårbotten. Om det drar i håret mer på ena sidan av huvudet så kommer klippningen bli ojämn! Inte okej!

Men är det jämna plågor så är det bara att klippa tofsen under snodden och sedan jämna till innan man tar bort snodden. Om man har utfört det hela rätt så kommer man ha en lovely u-form på håret (sett bakifrån) och förhoppningsvis är det ungefär jämnt klippt och ser okej ut.

Detta är för oss som skiter i allt vad frisyrer heter. Har man en frisyr som är klippt av en duktig frisör (eller en dålig) så kanske man inte ska förstöra genom att sätta saxen i sitt eget hår. Det är ju liksom inte gratis att gå och fixa håret, men hey frisörerna ska ju också få mat på bordet.

Nu är det sovdags för länge sedan! Imorgon ska hurtiga klubben på tidig ridtur innan det är dags att svida om till något som inte luktar häst och mosa i sig massa god mat!

1 kommentar:

  1. Gör inget om det blir ojämnt man kan använda mössa tills det växt ut igen, eller skylla på hästen.

    SvaraRadera