söndag 22 december 2013

Jag känner mig blåst

Idag var dagen D. Jag har i en veckas tid, om inte mer, planerat att ta en ridtur med Linus helt solo, utan sällskap. Ingen hästkompis. Ingen support till mig.
Jag hade planerat vilken kort och ofarlig runda vi skulle ta oss runt och gått och funderat på detta ett tag.
För någon gång måste jag ju rida ut själv, han är ju van sedan tidigare att inte ha sällskap med sig ut och det känns ju jättedumt att vänja in honom med att alltid ha sällskap för vad händer då den dagen jag måste rida ut själv?

Så idag skulle det ske. Egentligen skulle det ha skett igår, men jag var snäll och hängde på praktikplatsen ett par timmar, dels för att ta igen det jag missade i fredags och dels för att bagaren skulle vara helt själv med bageri, caféet, fikasugna gäster och kassan. Så jag erbjöd mig helt enkelt att hjälpa till en stund och eftersom jag trivs så bra så kändes det inte som någon större uppoffring.
Men när jag kom hem på tidig förmiddag så regnade det småspik och jag tänkte att jag lika gärna kunde skjuta upp turen tills idag. Varken jag eller hästen blir ju gladare av att vandra runt i dåligt väder och känna oss blöta och kalla.
Så vad händer? Det är fanken STORM ute! Inte okej!
Eftersom jag redan är rädd så tänker jag inte riskera att vi kapsejsar för en plötsligt kastvind eller att hästen blir rädd när det blåser förbi en kossa eller nåt. Som sagt, ramlar jag av nu så lägger jag ner ridningen. Det låter kanske som en töntig ursäkt för att slippa rida, men jag är så innibängen rädd och jag får andnöd bara Linus spänner sig litet och jag tänker inte utmana ödet. Inte idag. Men imorgon! :D

Det är ju en jäkla tur att det är min egen häst så att jag själv kan bestämma när och hur och om! Hade jag varit medryttare så hade jag nog varit tvungen att ta ut hästen på tur ändå. Som hästägare hade jag inte blivit glad om min medryttare struntade i sitt åtagande när jag kallt räknade med att få hjälp med att få hästen motionerad.

Från det ena till det andra - det är ju jul vilken dag som helst! Jag och Hasan tog det demokratiska beslut att vara hemma, äta massa gott och glo på film. Toppenbra! Jag är helt nöjd med det beslutet, alternativet hade varit att samlas hos ena mostern med halva släkten och härja. Orka liksom, har gjort det nu i över 30 år. Jag kommer inte ens kolla Kalle Anka och hans vänner i år för jag har ingen tv inkopplad! :D

Och idag ska det lagas Janssons frestelse, en tårtbotten och ev kola för plötsligt blev jag sugen på hemmagjord kola. Grannen kokade kola och gjorde glass och Rocky Road häromdagen och det var tortyr att gå förbi hennes öppna ytterdörr och känna lukten! Hemmagjord kola is the shit, nackdelen är att den tar slut så fort. Jag vet inte varför...

Nej men det är bäst jag sätter igång med allt så det blir gjort någon gång.

1 kommentar:

  1. Ja ni stannar hemma på julen, ja det gör jag med, lugnt och skönt skall jag ha det, skall bara över en sväng till stan och fika, sen blir det slappa. Bra tänkt när det gäller rida, man skall inte utmana ödet.

    SvaraRadera