tisdag 31 december 2013

Solokvist - fast tillsammans

Idag gjorde vi slag i saken, me myself and I. Slutade tidigt på praktiken, för imorgon har de stängt och då kan man liksom inte förbereda så mycket, så jag passade på att dra på mig ridbyxorna och åka till stallet för en solotur.
Min och Linus första tillsammans där jag inte promenerar! Så spännande!

In med kusen och borsta lera tills det knastrade mellan tänderna. På med utrustning och upp med ryttaren. Det är fascinerande hur snällt han står när man sitter upp. Det var lite si och så i början med det, men med godis kommer man långt! Under förutsättning att hästen är en riktig godisgris alltså.
Så det var ju bara att trycka i honom godis vid uppsittning de första gångerna och mata i honom lite till när han stod still och detta har lett till att han står som ett ljus nu. Och när jag väl sitter på plats i sadeln så får han en (EN!) godis nu och han skulle nog kunna stå still en hel dag i väntan på den där godisen. Det finns säkert folk därute som tycker att hästen ska kunna stå still ändå och javisst, men det är ju så jäkligt mycket enklare om hästen ser något jättepositivt i situationen eller hur? Var och en blir salig på sin egen tro, men faktum är att Linus nu står som ett ljus vart man än sitter upp/sitter av. Tummen upp för det!

Men nu kom jag från ämnet (igen)!
Han skötte sig som förväntat, lite seg och fundersam utan sällskap och lite tittig och spänd, men han gick villigt fram för skänkeln och uppförde sig väldigt bra.
Vi trasslade oss ut i skogen och det är fan SKITJOBBIGT! Både jag och hästen är smidiga som kylskåp och vi får jobba hårt på balans och kommunikation när det ska snubblas över stock och sten och igenom träsk. Nyttigt nyttig!

Vi kom hem både hela och rena och jag vet inte vem av oss som var mest nöjd!

Nu ska jag packa ihop mig och åka hem och äta lite mat. Mamsen är på galej så jag har varit ute på promenad med hennes hund.

Gott nytt år alla!

1 kommentar:

  1. Ja den hästen kan bli riktigt bra med lite godis till hjälp, man skall muta djuren med lite gott. GOTT NYTT ÅR.

    SvaraRadera